|  | 

سرگرمی و تفریحی

امگا 3 | همه چیز در مورد خواص امگا 3 و ضرورت مصرف آن

img-responsive

امگا 3 | همه چیز در مورد خواص امگا 3 و ضرورت مصرف آن

امگا 3

نام امگا 3 را حتما شنیده اید و می دانید که ماهی منبع امگا 3 است. مصرف امگا 3 باعث تقویت حافظه و جلوگیری از پیری زودرس می شود. در این مطلب اطلاعاتی کامل در مورد امگا 3 می خوانید.

خواص و مضرات مصرف امگا 3 برای بدن

اسیدهای چرب امگا 3 (Omega-3 fatty acids) ماده ای کلیدی برای رشد  طبیعی و نرمال افراد می باشد. بنظر می رسد که کمبود و یا فقدان اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی ،عامل قابل توجه بسیاری از بیماری ها می باشند. از آنجا که بدن انسان ها قادر به ساخت اسیدهای چرب امگا 3 نیست، ما باید این اسیدهای چرب را از طریق رژیم غذایی دریافت نماییم.مصرف امگا 3

می دانستند اما اسیدهای چرب امگا 3 در 30 تا 40 سال اخیر به خوبی شناخته شده اند و در دو دهه اخیر در مورد نقش آنها در سلامت، مطالعات بیشتری انجام شده است.

چربی ها در ساختمان سلولی بدن و به خصوص سلول های مغزی شرکت دارند. اسیدهای چرب امگا 3 از این نظر نقش های به خصوصی ایفا می کنند.

تحقیقات نشان داده اند امگا 3 تاثیر مثبتی در روند ، ، تنش های عصبی و دارد، به طوری که اگر روزانه 2 گرم امگا 3 خالص به بیماران مبتلا به داده شود، در برخی موارد موجب کنترل بیماری آنها می شود.

طبق مطالعات اخیر انجام شده، امگا 3 نه تنها در پیشگیری از برخی سرطان ها و بیماری های قلبی بلکه در کاهش عوارض نیز موثر هستند.

مصرف امگا 3 در بیماران مبتلا به به خصوص بیمارانی که تحت قرار می گیرند و دچار اختلالات عصبی هستند و اعصاب دست و پای آنها دچرا گز گز و درد شدید می شود، مفید است.

بهترین منابع غذایی اسید چرب امگا 3، انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو، کتان و گردو است. در واقع منبع امگا 3 در ماهی هایی مانند ماهی آزاد، قزل آلا، تن، اسقومری و شاه ماهی وجود دارد. در گیاهان نیز روغن های سویا، آفتابگردان، دانه کتان و گردو، فندق و کنجد حاوی امگا 3 هستند.

علاوه بر این، مواد غذایی غنی شده با امگا 3 مانند برخی نان ها، آب میوه ها، روغن ها و مورد توصیه متخصصان تغذیه است.

اگر در سبد غذایی خانوار به طور متوسط 3 تا 4 بار در هفته هر بار 80 تا 120 گرم ماهی مصرف شود، افراد به هیچ وجه یازی به مصرف امگا 3 نخواهند داشت ولی اگر ماهی مصرف نمی شود، می توان از مکمل امگا 33 استفاده کرد.

امگا 3

ضرورت مصرف امگا 3 در بدن

مقدار مکمل مصرفی در دوز غیردرمانی، یک گرم در روز و در دوز درمانی 3 گرم در روز است. مکمل امگا 3 باید زیر نظر پزشک و پس از انجام آزمایش های لازم و تشخیص وضعیت اکسیداسیون بدن، تجویز شود زیرا مصرف خودسرانه این مکمل، عارضه در پی خواهد داشت.

از آنجا که مکمل امگا 3 یک نوع اسید چرب است؛ اگر بیش از مقدار مورد نیاز مصرف شود، با اسید چرب امگا 6 که برای عملکرد بینایی و مغزی لازم است رقابت می کند و میزان جذب آن را پایین می آورد.

از سوی دیگر وقتی امگا 3 به طور خاص در برنامه ریزی گنجانده می شود، کلسترول که برای غشای سلول های بدن مورد نیاز است، کاهش یافته و یکپارچگی غشاهای سلولی از بین می رود.

در دوره های خاصی مانند یا شیردهی نیز مصرف مقادیر بالای امگا 3 می تواند خطرساز باشد.

افزایش بیش از حد امگا 3 در بدن پاسخ های سیستم ایمنی را کند و واکنش های دفاعی مانند پاسخ به میکروب ها را ضعیف می کند. افزایش بیش از حد امگا 3 در بدن همچنین می تواند خون را به عنوان تامین کننده انرژی بدن از حد طبیعی پایین تر آورد و فرد را دچار کمبود انرژی کند.

همچنین اضافه دریافت آن در بدن اکسید می شود و پس از اکسیداسیون، به بافت های مختلف از جمله عروق و حتی کبد آسیب می رساند و موجب ایجاد شود.

با تمام خواص مفیدی که مصرف امگا 3 دارد ولی برای برخی هم مضر است. افراد دچار اختلالات خونی، کسانی که پوستشان به راحتی دچار کوفتگی و کبودی می شود، افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند یا وارفارین استفاده می کنند، افرادی که به غذاهای دریایی حساسیت دارند و کسانی که فشارخون خیلی بالا و کنترل نشده دارند، نباید امگا 33 مصرف کنند.

امگا 3

منابع غذایی مفید برای مصرف امگا 3

مصرف دوز بالای امگا 3، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند؛ بنابراین کسانی که سیستم بدنشان ضعیف است، نباید آن را استفاده کنند.

مصرف امگا 3 در واقع می تواند در عدم ابتلا به مجموعه ای از بیماری ها مفید باشد.

اولین و مهمترین تاثیری که امگا 3 به آن معروف شده، نقش آن در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی است، همچنین رژیم غذایی سرشار از امگا 3، مانع خشکی و می شود.

به گفته پزشکان، سالمندان برای پیشگیری از باید غذاهای حاوی امگا 3 مصرف کنند. همچنین امگا 3 موجب بهبود خلق و خو، رفتار و شخصیت افراد می شود.

نتایج تحقیقات نشان می دهد افرادی که میزان اسیدهای چرب امگا 3 در خون آنها کم است، نسبت به دیگران رفتار متغیرتر و دیدگاه منفی تری دارند و نیز دارای علائم ضعیف افسردگی هستند، در عین حال افرادی که اسیدهای امگا 33 بیشتری در خون دارند سازگارترند.

بهتر است مکمل امگا 3 را همراه با وعده غذای اصلی مصرف کرد زیرا مکمل آن نوعی روغن است و همراه غذا بهتر جذب می شود البته افرادی که پس از مصرف آن دچار ضعف در پا می شوند، می توانند مکمل را قبل از خواب مصرف کنند.

همه چیز درباره ضرورت مصرف “امگا 3”

منبع : ایسنا

نوشته اولین بار در پدیدار شد.

امگا 3 | همه چیز در مورد خواص امگا 3 و ضرورت مصرف آن

%d8%a7%d9%85%da%af%d8%a7-3-%d9%87%d9%85%d9%87-%da%86%db%8c%d8%b2-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b5-%d8%a7%d9%85%da%af%d8%a7-3-%d9%88-%d8%b6%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%aa

ABOUT THE AUTHOR

مدیر :

بک لینک
آپدیت آفلاین نود 32
یوزر پسورد نود 32
ترمیم مو
سئو
خرید آنتی ویروس بیت دیفندر
خرید اکانت اسپاتیفای
خرید vpn
شیشه حمام
حمل گاوصندوق
میفا موزیک
حرف اخر
رادیولوژی تهران
رادیولوژی دهان فک صورت
افزایش سئو سایت
طراحی سایت کرج
مدیریت سرور ثبت دامنه
خرید آنتی ویروس نود 32
فروشگاه لوازم ورزشی
وب مانی
مدرک ارشد
سیگنال فارکس
درب اتوماتیک شیشه ای
سیستم اعلام حریق
سیستم اطفا حریق
شیرهای آتش نشانی اسپرینکلر
سیستم اطفا FM200
مدیریت ساختمان لابی من
دوربین مداربسته
فروش رنگ کارامل
فروش مدرک تحصیلی
خرید سرور هلند
دوربین HDCVI داهوا
خرید اقساطی حکمت کارت
خرید اقساطی حکمت کیش
سایت بت
دانلود اهنگ
دانلود موزیک جدید
آهنگ قدیمی
سریال
اخبار ورزشی
دانلود آهنگ جدید
دانلود آهنگ
Free download movie
ساید بای ساید بوش
بلیط چارتری
کفپوش آنتی استاتیک
مکمل های بدنسازی
آژانس برندینگ
اجاره موتور در کیش
پک نرم افزاری
خرید Fifa21 برای ps4
دستگاه بلوک زنی اتوماتیک
تور اروپا نوروز 1401
شرکت در تور اکسپوی دبی 2020
خرید اپل آیدی